Magyarország egyetlen őrülten intelligens zenei blogja

Music Over My Head

Music Over My Head

2015 vége az 2016 eleje

2016. február 16. - herma

Sikerült megint egy kellően hülye címet adnom a posztomnak, de végül is egész találó.

Merthogy minden megalapozott reményem szerint most induló folyamatokról-történésekről írok néhány mondatot.

the_thinker.jpg

Szóval, egy hónap volt "végigmennem" a tavalyi lemezeken csak belehallgatás szintjén is, ám meg kell mondjam, nem bántam meg. Közben írtam egy listát, hogy melyek érdemelnének említést, és bizony többszázig jutottam. Ez szerencsére jóval inkább köszönhető annak a ténynek, hogy sok stílusban otthonosan mozgok, és igyekszem nyitottnak maradni minden újdonságra, mintsem hogy mindenféle szirszart ajnározni akarnék.

Igazság szerint több olyan - nálam - nagy névnek számító zenekar, előadó aktuális műve nem került fel a listára, akivel / akikkel kapcsolatban ezt előzetesen el sem tudtam volna képzelni (ld. Steven Wilson, Enslaved), azaz pont hogy kíméletlenül kritikus voltam, vagy legalábbis az is tudtam lenni.

A lényeg, hogy most, amikor a végére értem, kicsit meg is vagyok roggyanva a dolog súlya alatt: érdemes-e ebbe belevágnom, végig tudom csinálni, érdekel ez bárkit, nem vagyok totál hülye, stb.?

Nos, igyekeztem rövid válaszokat adni magamnak: - mivel kedvem van, igen

- elvileg igen, gyakorlatilag ki tudja, de nehogymár szempont legyen ez már a kezdeteknél

- lehet, hogy nem, és akkor mi van?

- de, persze, viszont ezt eddig is tudtam.

Ok, így már jobb! :-)

Tehát, a terv az - aztán jutok, ameddig jutok -, hogy 5-10-es blokkokban, stílus szerint tematizálva jönnének világra ezek az izék. Azért tartom fontosnak a műfaj szerinti csoportosítást, hogy a véletlenül idetévedő tényleg tudjon hasznos tartalmat találni a maga számára. Aztán: lemezenként néhány mondat, ahogy jön, természetesen borító, aztán amennyiben van, videók, ill. elérhetőségek. Az utóbbinál előnyben részesítem a bandcampot, aztán soundcloud, végül spotify, vagy netalán youtube. Illegális letöltési linket továbbra sem vagyok hajlandó / akarok adni, de hogy ne legyek totál álszent, megjegyzem, hogy akik nem elérhetők a fent említett módokon, azok általában már vannak olyan nagy nevek, hogy különösebb vadászat nélkül lehet linket találni a zenéjükhöz... Emellett természetesen mindenkit bátorítok minél több (jó) zene megvásárlására!

Mielőtt folytatnám, egy kis kitekintés: a híreket szépen rendben csinálgatom, szerintem elég jók is (kár, hogy senki nem nézi őket). Egyébként most vagyok azon a ponton, hogy némelyik már olyan hosszú, hogy lehet, hogy egy picit felturbózva megérné külön is kiposztolni, szóval lehet, hogy egy szép kis hurkot leírva visszajönnek az ilyesmik, meglátom.

Aztán pörögnek ám nálam az idei lemezek is, és hát terveim aztán vannak! Picit konkrétabban, azt gondolnám, hogy elsősorban magammal kell harmóniába kerülnöm, mert bizony el kell ismerjem, igencsak megváltoztak a zenehallgatási szokásaim, és egyre nehezebb (mint látszik, alig-alig sikerül) ráerőltetnem magamra egy-egy hosszú kritika béklyóját, lévén kevés lemezt hallgatok agyon (vagy csak alaposan meg). Lehetne ezen szomorkodni, meg a világot hibáztatni, magamat leszólni, de: tényleg képben vagyok a rockzenék tekintetében annyira, hogy általában nincs szükségem sok hallgatásra ahhoz, hogy felfedezzem magamnak az anyagban rejlő értékeket. Régen ez nem volt így, többet kellett csócsálnom a dolgokat, így is tettem (igaz, akkoriban még nem írtam kritikákat, de ez épp mindegy), viszont meg is lett az eredménye, és mára ezen túl vagyok. Arról nem beszélve, hogy bizony sok esetben messze többet hallgattam a kelleténél egyes zenéket, és jóval többet képzeltem beléjük, mint ami a "valóság". Legalábbis most ezt hiszem. 

Ahhoz persze, hogy alapos elemzést írjak, mégiscsak rá kell szánni a sok időt, és ugyan nincs ezzel semmi baj, csak hát nincs rá elegendő. El kell(ett) fogadnom, hogy olyan vagyok, hogy érdekel a sokminden. Így ritka kivételtől eltekintve egyszerűen nem fér bele a dolgok ízekre cincálása. Nem kell aggódni (-nom), elég komoly feladat (lesz) az egészet hosszadalmas elemzések nélkül is naprakészen kordában tartani, ha egyáltalán sikerül.

Tehát: a 2016-os cuccokról is tematizálva tervezek néhány mondatos ajánlókból álló csomagokat (alkalmanként kb. 3-7 anyaggal), a 2015-ös dolgokról fent leírtakhoz hasonló formában. Ha ezt összehozom, még ha nem is fog érdekelni szinte senkit, egy olyan dolgot hoznék létre, ami - legalábbis magyar nyelven - nem látom, hogy létezne: stílusilag változatosan az undergroundot is bőszen böngészve soksoksok figyelemre méltó zenéről lehet olvasni, illetve bele-, vagy meghallgatni őket. Azaz, ha valaki ismerkedne egy műfajjal, vagy ha szeretne valami színvonalas újdonságot, anélkül, hogy különösebb kutatómunkát végezne, vagy ha kicsit feszegetné a zenebefogadási határait, vagy ha egyszerűen csak kíváncsi, akkor itt könnyűszerrel találhat magának valót.

Visszatérve a vízióból ;-) a 2015-ös anyagokra, már a múltkor is írtam, hogy tervezek egy valamekkora bestofot (olyan 25 körül), nem tudom, mikor lesz kész (még januárra terveztem), igyekszem nagy prioritást adni neki, aztán meg jön a többi. A várhatóan felbukkanó stílusok, a teljesség igénye nélkül (és ez bizony a 2016-os dolgokra ugyanúgy vonatkozik): doom metal, (blackened-)sludge, black, death, chaotic black-death, death-doom, funeral doom, southern-stoner, hard rock, indie rock, pop, singer-songwriter, electro, r&b-soul, blues, post rock, post metal, progressive rock, progressive metal, djent, jazz, jazz-fusion, world music, és még ki tudja...

Mint látható, elég sok minden, és nem kevés köztük az extrém zene (igyekeztem előre venni őket, hogy mindenki tudja, honnan fúj a szél ;-)), hát igen, erre lehet számítani, hozzátéve, hogy egy extrém zenét kedvelőnél meg alighanem egy soul, vagy egy világzenével verem ki a biztosítékot, úgyhogy alapvetően senkinek sem ajánlom, hogy minden itt felbukkanó zenét próbáljon hip-hop (nyugi, ez a műfaj alapvetően nincs tervben) befogadni, nagymérvű nyitottságra és sok elszántságra, és jó két évtizedre volt szükségem, hogy eljussak ide.

Asszem nagyjából le is írtam, amit terveztem, ezek mellett most más egyéb projektek nem fognak beleférni, így az évfordulós lemezekről való megemlékezést határozatlan időre elhalasztom (ha belegondolok, hogy amennyiben megcsinálom, amit ide terveztem, akkor jövőre nem lesz szükséges az idei anyagokról írni, lévén már kész lesznek, úgyhogy úgyhogy...). A másik (játékos) blogomat azért igyekszem gondozni-fejleszteni, és elképzelhető, hogy néha ide is fogok linkelni róla, mert - bár ízlés dolga - ott is egész jó kis dolgok vannak / lesznek.

Szép napot!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://breakthesilence.blog.hu/api/trackback/id/tr918396098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása